Loading...
ادرس: هروی ، مکران جنوبی، پ ۹۶   |   همه ایام سال
info@tavizbattery.ir
تعویض باتری
02191693898
مشاوره رایگان
0919-0241494
چرا ماشین استارت میخوره روشن نمیشه؟
پنجشنبه 03 اسفند 1402 Portal Admin 6218 0

چرا ماشین استارت میخوره روشن نمیشه؟

چرا ماشین استارت میخورد اما روشن نمیشود؟ ماشین شما هم این شکل را دارد؟ چند دلیل اصلی برای این مشکل وجود دارد با خواندن این مقاله به مشکل خود پی ببرید.

در روشن کردن ماشین خود مشکل دارید؟

اگر ماشین شما استارت میخورد اما روشن نمیشود، میتواند دلایل متعددی داشته باشد . باید با دقت دلیل آن را بررسی کنید تا متوجه شوید مشکل روشن نشدن ماشین در چیست؟ اما چرا گاهی اوقات خودروها روشن نمی شوند؟

چند دلیل اصلی که ممکن است در راه اندازی ماشین خود با مشکل مواجه شوید را بیابید. به‌علاوه، تشخیص دهید وقتی کلید را می‌چرخانید، از صدای کلیک گرفته تا لحظه استارت خوردن چه معنایی دارد.

 استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

اگر موتور استارت میخورد، اما ماشین روشن نمی شود:

اگر موتوری در حال استارت خوردن است، اما روشن نمی شود، می دانید که برق شما خوب است. برای اینکه ماشین به درستی شروع به کار کند، به چند ماده نیاز دارید: جرقه، هوا، سوخت و فشرده سازی.

سوخت:

اگر مشکوک هستید که مشکل ممکن است مربوط به سوخت باشد، چند راه حل وجود دارد. اگر هوا به اندازه کافی سرد باشد، ممکن است خط سوخت شما یخ زده باشد و باید ذوب شود. دو راه حل رایج دیگر عبارتند از:

برق پشت آمپر میاد استارت میخوره ولی روشن نمیشه

سواله چرا ماشین استارت می‌خوره روشن نمی‌ شه؟ حالات مختلفی دارد. یکی از حالات آن این است که؛ برق پشت آمپر میاد اما ماشین روشن نمی‌شه. برخی از دلایل بروز این حالت در زیر آورده شده:

مشکلات رله شارژ:

اگر به هر دلیلی دینام از عملکرد درست خود خارج شود؛ سیستم رله شارژ به سرعت به مشکل می‌خورد و با به مشکل خوردن آن، باتری خودرو شارژ نمی‌شود؛ و علائم خرابی خود دینام را می بینیم. یکی از علائم خرابی دینام همین قضیه است که هنگام استارت زدن خودرو خاموش، برق به اندازه روشن کردن چراغ‌های پشت آمپر هست. اما به اندازه ی روشن کردن خود ماشین نیست.

ایگنایت نشدن ماشین:

سیستم ایگنایت یا همان جرقه زنی خودرو، طراحی شده تا با زدن یک جرقه، استارت روشن شدن موتور را بزند. اگر در این سیستم، نقصی ایجاد شود؛ خودروی شما علی رغم آمدن برق پشت آمپر، روشن نخواهد شد. به خاطر همین حتماً کویل‌ها و سیستم جرقه زنی را چک کنید.

مشکل در جرقه زنی استارت

حرارت بیش از حد در موتور:

داخل موتور خودرو سنسورهای حرارتی تعبیه شده؛ تا در زمانی که دمای داخل موتور در حد خطرناک بالا رفت، موتور را خاموش کرده و از روشن شدن دوباره آن جلوگیری کند.  در بسیاری از مواقع خرابی همین سنسورها مانع روشن شدن خودروی شما می‌شود اما چون سیستم برق‌رسانی مشکلی ندارد برق پشت آمپر شما وصل است.

 

گرفتگی فیلتر بنزین:

فیلترهای سوخت کمک می کنند تا زباله ها و ذرات زنگ زدگی سوخت را از بین ببرد و سوخت تمیز را از مخزن گاز به انژکتور سوخت برساند. از آنجایی که وظیفه آن جلوگیری از ورود آلاینده ها و دیگر آلودگی ها به داخل موتور است، فیلتر بنزین ممکن است زمانی در مسیر مسدود شود.

 

مخزن بنزین خالی است

حتی اگر نشانگر بنزین شما خالی بودن مخزن را نشان نمی دهد، باز هم ممکن است این مشکل وجود داشته باشد. کالیبراسیون اشتباه نشانگر سوخت می تواند منجر به تمام شدن بنزین شما شود.

فیلتر سوخت نیاز به تعویض دارد:

دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید تا متوجه شوید که فیلتر بنزین شما چند بار یا چند وقت پیش باید تعویض شده باشد. گرفتگی فیلتر بنزین از رسیدن گاز به موتور جلوگیری می کند. اگر مرتباً ماشین خود را برای خالی کردن تخلیه می کنید، فیلتر بنزین شما می تواند بسیار بدتر به نظر برسد.

کدام فیوز باعث روشن نشدن ماشین میشود؟

فیوزها مسئول کنترل میزان برقی هستند که به قسمت‌های مختلف ماشین می‌رسد اگر هر کدام از فیوزها دچار ایراد شوند برق رسانی به قسمتی از خودرو مستقیماً تحت تاثیر قرار می‌گیرد از بین تمامی فیوزهایی که در برقرسانی به خودرو تاثیر دارند یک فیوز هست که در صورت خرابی باعث می‌شود کلاً ماشین شما روشن نشود و میتواند جواب احتمالی برای چرا ماشین استارت میخوره اما روشن نمیشه؟ باشد.با خرابی این فیوز به هیچ کدام از قسمت‌ها برقی نمی رسد. این فیوز فیوز اصلی خودرو نامگذاری می‌شود. در واقع برق خودرو ابتدا از این فیوز گذشته و سپس بین فیوزهای دیگر در جعبه فیوز یا فیوز باکس توزیع می‌شود. اگر فیوز اصلی به هر دلیلی دچار ایراد شود خودروی شما دیگر روشن نمی‌شود به این علت که برق به بقیه فیوزها نمی‌رسد و هیچ کدام از قسمت‌های ماشین که به برق نیاز دارند  تامین انرژی الکتریکی نمی‌شوند برق کاران خودرو و متخصصین این حوزه خرابی فیوز اصلی را در آنالیزهایی پس از آنالیزهای اولیه متوجه می‌شوند  متاسفانه به این علت که تشخیص خرابی فیوز کمی پیچیده و تخصصی است اگر شما به این مشکل بخورید ابتدا تمام مشکلات و راه حل‌های دیگر را روی خودرو شما پیاده می‌کنند و اگر باز هم خودرو شما مشکل برقی داشت برای بررسی فنی جعبه فیوز آن را بررسی می‌کنند و صحت عملکرد تک تک فیوزهای داخل آن اطمینان حاصل می‌کنند.

 مشکلات ورودی موتور

مشکلات ورودی موتور شامل انژکتورهای سوخت معیوب، دریچه گاز و تنظیم کننده ها و سنسورهای فشار سوخت است. اگر برای روشن کردن خودرو مشکل دارید و اخیراً متوجه ناله یا خرخر کردن خودرو شده اید، ممکن است مشکل از سیستم سوخت رسانی باشد.

 

آنها بیش از 1٪ از خودروهایی را تشکیل می دهند که ما به آنها می رویم و روشن نمی شوند.

 

بدون جرقه

اگر ماشین شما استارت می زند، اما روشن نمی شود، ممکن است جرقه نگیرید. یک جرقه برای احتراق سوخت استفاده می شود و به ماشین اجازه می دهد تا روشن شود. ممکن است خودتان جرقه را بررسی کنید، اما این احتمالاً خارج از مجموعه مهارت های یک راننده معمولی است و باید به یک مکانیک سپرده شود.

 

اگر برای راه‌اندازی ماشین خود مشکلی دارید، تعویض باتری  می‌تواند با یدک کش های فعال خود ماشین شما را به مغازه بیاورد و یک عیب‌یابی کامل روی آن انجام دهد تا ببیند آیا هر یک یا چند مورد از این دلایل باعث ایجاد مشکل در وسیله نقلیه شما می‌شوند.

 

اگر یکی از دلایل بالا علت روشن نشدن ماشین شما است، همین امروز با تعویض باتری تماس بگیرید تا یک متخصص نگاهی به ماشین شما داشته باشد و به شما کمک کند تا در اسرع وقت با خیال راحت به جاده بازگردید.

علت روشن نشدن ماشین حتی با هل دادن

برخی مواقع پس از اینکه از خود می ‌پرسید چرا ماشین استارت می‌خوره اما روشن نمی‌ شه؟ شروع به هول دادن ماشین می‌کنید. اما باز ماشین روشن نمی‌شود. در ادامه برخی از علل این قضیه آورده شده:

خرابی سوییچ ها و سنسور های موتور:

درون موتور سوئیچ‌ها و سنسورهای زیادی تعبیه شده که؛ هر کدام از این‌ها مسئول آلارم دادن در هنگام هشدار در مواقع مختلف است. اگر هر کدام از این سوئیچ‌ها و سنسورها دچار ایراد شود، آلارم غلطی به ما داده می‌شود؛ و در خیلی از مواقع این آلارم غلط مانع روشن شدن ماشین می‌شود. در جدول زیر تعدادی از این سوئیچ‌ها و سنسورها آورده شده:

وظیفه ی آن

نوع سنسور/سوییچ

بررسی دما آب داخل رادیاتور

سنسور دما آب

کنترل سرعت چرخش میل لنگ

سنسور دور موتور

مانیتور کردن فشار هوا و گازهای فشرده

سنسور فشار هوا

خاموش کردن موتور در صورت تصادف

سوییچ اینرسی

ممانعت از روشن شدن با هر سوییچی

سوییچ ارسال کد ایمبولایزر

تقویت کننده ی ولتاژ

کویل

 

اتمام سوخت در باک ماشین:

بسیاری از مواقع از خود می‌پرسید ماشین  استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود؟ اما چرا؟ در صورتی که جواب این سوال خیلی راحت و در میزان بنزین داخل باک شما نهفته است. حتماً قبل از استارت زدن ماشین، از پر بودن باک خود مطمئن باشید. خیلی از مواقع در صورت خرابی نشانگر بنزین، باک خالی شده اما به شما نشان داده نمی‌شود. بنابراین ابتدا مطمئن شوید که بنزین دارید.

مهمترین دلایل روشن نشدن خودروها

 

 باتری خالی، معیوب یا مرده 

باتری معمولاً مقصر اصلی مشکلات راه‌اندازی ماشین شما است. در واقع، مشکلات باتری علت بیش از نیمی از موارد (55٪) بود که در آن گشت‌های ما به خودرویی که روشن نمی‌شد فراخوانده شدند.*

 

چند راه وجود دارد که باتری شما ممکن است خالی شود یا حتی از بین برود:

 

     یک چیز برقی در ماشین روشن مانده بود، مانند چراغ ها که باتری را خاموش می کرد.

     شما مدت زیادی است که ماشین خود را روشن نکرده اید نکرده اید.

     ایراد از یکی از اجزای باتری.

تست باتری ماشین خراب 

اگر وقتی کلید را می‌چرخانید، ماشین صدای کلیک سریع می‌دهد اما روشن نمی‌شود، ممکن است باتری باشد. یک باتری به باتری ممکن است شما را دوباره به حرکت درآورد، اما ممکن است لازم باشد باتری را تعویض کنید یا مکانیک آن را از نظر مشکل بررسی کند.

 

مشکلات باتری به‌ویژه در هوای سرد، زمانی که باتری سرد می‌شود و برای نگه داشتن شارژ تلاش می‌کند، اتفاق می‌افتد.

 

هیچ ماشینی تا به حال در "زمان مناسب" خراب نشده است. چه در خودرویی نشسته باشید که روشن نمی‌شود، یا برای آینده آماده می‌شوید، این فهرست ممکن است به شما کمک کند تا متوجه شوید که چه مشکلی در خودروی شما وجود دارد. به این چند دلیل متداول که چرا متوجه نمی شوید هر یک از این علائم با مشکل ماشین شما مطابقت دارد، نگاهی بیاندازید.

 

هشدار: اگر ماشین شما روشن نمی شود، از استارت زدن ممتد ماشین برای مدت زمان طولانی خودداری کنید. در هوای سرد، ممکن است به نظر برسد که اجازه دهید موتور برای مدتی بچرخد تا کار کند، اما اگر بخواهید موتور استارت را بیش از 15 ثانیه بچرخانید، ممکن است به موتور استارت آسیب برسانید.

علت روشن نشدن ماشین بعد از سرد شدن چیست؟

یکی از سوالات شایع و مربوط به سوال اصلی مقاله ما یعنی چرا ماشین استارت می‌خوره اما روشن نمی‌شه؟ این است که علت روشن نشدن ماشین پس از سرد شدن را توضیح دهید  در این قسمت از تیم فنی تعویض باتری این علت را به شما کامل شرح خواهد داد. وقتی خودرو پس از مدتی کار کردن خاموش می‌شود شروع به سرد شدن می‌کند و این سرد شدن قطعاً برای قطعات مکانیکی خودرو مثل صفحه کلاچ یا قطعات داخل موتور بسیار مفید است اما به همان میزان که سرد شدن خودرو برای قطعات مکانیکی مفید است برای مایعات داخل موتور و داخل باتری مضر است  بین علت که در علم ترمودینامیک سرد شدن مایعات باعث منقبض شدن آنها می‌شود و غلظت آنها را بالا می‌برد. تمام مایعاتی که درون موتور یا باتری به کار رفتند در غلظت‌های بالا عملکرد خود را تا حد زیادی از دست می‌دهند. و هنگامی که موتور داغ است این مایع به حداکثر انقباض می‌رسند به صورتی که غلظت آنها بسیار کاهش می‌یابد و همانطور که گفته شد عملکرد آنها بهتر می‌شود این قضیه به عنوان یکی از عوامل اصلی روشن نشدن ماشین در هوای سرد نیز حساب می‌شود  به طوری که وقتی هوا سرد است آب اسید درون باتری که یک مایع است غلیظ می‌شود و گرانروی آن افزایش می‌یابد  به همین علت آب اسید داخل باتری بین صفحات به خوبی جابجا نشده و در نتیجه باتری حدود نیمی از عملکرد خود را از دست می‌دهد.لازم به ذکر است که این قضیه طبیعی است و تا به حال در صنعت باتری‌سازی روشی برای جلوگیری از آن ابداع نشده.

علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین انژکتور

انژکتور قطعه مکانیکی است که؛ وظیفه آن پمپ کردن یا افشانه کردن مقدار کمی بنزین برای شروع احتراق است. در جدول زیر قسمت‌های مختلف انژکتور آورده شده:

بدنه

فیلتر سوخت

خروجی و ورودی سوخت

سوزن انژکتور

فنر برگشت دهنده/ سلونوئید

قابل توجه است که خرابی هر انژکتوری، موجب بد استارت خوردن ماشین می‌شود. به این معنی که ماشین به خوبی و به روانی استارت نمی‌خورد؛ و استارت نخوردن ماشین اغلب ارتباطی به انژکتور ندارد.  پس علل استارت نخوردن ماشین‌های انژکتوری نیز همانند سایر خودروهاست و وجود انژکتور تفاوتی در آن ایجاد نمی ‌کند.

اگر کلید را بچرخانید و استارت نمیخورد:

 

به احتمال زیاد مشکل برق دارید.

 

مشکلات استارت نخوردن 

اگر وقتی موتور را روشن می کنید صدای استارت خوردن نمی شنوید، ممکن است مشکل از باتری مرده باشد. اگر صدای استارت خوردن را می شنوید، اما موتور نمی چرخد، ممکن است استارت برق کافی دریافت نکند.

 ماشین استارت میخوره روشن نمیشه

با استفاده از دفترچه راهنمای مالک و یک ولت متر، باید بتوانید عملکرد را آزمایش کنید.

 

روشن شدن با زور

مشابه موتور استارت، یک سوئیچ احتراق شکسته یا آسیب دیده می تواند ماشین شما را از روشن شدن باز دارد. اگر چراغ‌های جلو روشن می‌شوند، اما ماشین شما استارت  می‌زند، به این معنی است که باتری شما شارژ شده است، اما مشکل استارت یا پمپ بنزین خودرو است و یا بنزین به درستی به محفظه احتراق نمیرسد.

 

اگر مشکل استارت یا جرقه است، موتور استارت را می توان با استفاده از باتری شارژ شده روشن کرد.

 

فرمان قفل شده و سوئیچ به صورت کامل نمیچرخد

 

اگر نمی توانید کلید را در استارت بچرخانید، ممکن است قفل فرمان گیر کرده باشد. این اتفاق بین مه تا اکتبر 2020 برای حدود 1000 نفر رخ داده است.*

 

این می تواند ناشی از فشار شدید چرخ به حاشیه یا پارک کردن با فرمان در حالت قفل کامل باشد.

 

برای آزاد کردن آن می توانید این مراحل را امتحان کنید:

 

     شما باید بتوانید فرمان را کمی با قفل فرمان حرکت دهید.

     سعی کنید با تکان دادن فرمان، منطقه بازی آزاد را پیدا کنید و ببینید آیا کلید در این نقطه می چرخد یا خیر.

     گاهی اوقات کار با 2 نفر آسان تر است.

     سعی نکنید کلید را به زور فشار دهید وگرنه ممکن است شکسته شود.

 

اغلب می توانید قفل گیر کرده را خودتان بدون نیاز به مکانیک آزاد کنید.

سوالات پر تکرار

این قضیه علل مختلفی از خرابی در سیستم استارت ماشین تا مشکلات برقی خودرو میتواند داشته باشد.اگر ماشین شما استارت خورد اما روشن نشد ، قطعا مشکل از باتری شما نیست باید ابتدا فیوزها را چک نمایید سپس به صدای پمپ بنزین توجه کنید که کار میکند یا خیر ؟

باید بدانید که در صورت خرابی انژکتور، خودروی شما به خوبی استارت نمیخورد اما این به معنی استارت نخوردن آن نیست. شما می توانید تاثیرات خرابی انژکتور را در کند استارت خوردن ماشین یا استارت خوردن با صدا مشاهده کنید ولی مطمعن باشید که با انژکتور خراب، ماشین استارت خواهد خورد.

عمومی #چرا ماشین استارت میخوره روشن نمیشه؟ 
0990-0262690 09190241494